Good experiences in Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bibian Rosink - WaarBenJij.nu Good experiences in Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bibian Rosink - WaarBenJij.nu

Good experiences in Sri Lanka

Door: Bieb

Blijf op de hoogte en volg Bibian

17 November 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Na één dag in Bangkok te zijn geweest ben ik doorgevlogen naar Colombo (Sri Lanka), hier heb ik twee weken samen met Nabil rondgereisd. Toen ik aankwam op het vliegveld was het wederom even wennen aan een nieuwe cultuur en mensen. De uitdrukking van de mensen is hier nogal bozig, het eerste wat ik dan ook dacht was; ´nou nou dat wordt een dolle boel hier´, maar al gauw kwam ik erachter dat de mensen hier eigenlijk ontzettend lief zijn. Vooraf had ik al het één en ander gelezen op internet, maar ik kon me er nog niet echt een voorstelling van maken; mensen schudden/knikken hier heel vreemd met hun hoofd namelijk. Wij dachten dat als ze dat deden met hun hoofd ze iets niet helemaal zeker weten, echter betekent het ‘oké’ weten wij inmiddels. Het doet me denken aan zo’n hond die je nog wel eens ziet op de hoedenplank van een auto. Zo’n doggie die met z’n koppie alle kanten op schud, zo doen de mensen hier dus ook, heeuul bijzonder. Wij proberen het dan ook nog wel eens na te doen, maar we worden vaak uitgelachen als mensen ons dat zien doen ;).

Waar je in Indonesië bijna alleen maar scooters op de weg zag, zijn dat de tuk-tuks in Sri Lanka. En waar het rijstvelden zijn in Indonesië, zijn het hier theeplantages. De treinreizen in Sri Lanka zijn dan ook erg mooi en je komt veel te zien van het land. Alles staat deze twee weken in het teken van de ‘experiences’, of deze ervaringen nou goed zijn of niet. Zo kiezen we dan ook niet om 1ste of 2de klas te reizen, maar gewoon 3de klas hutje-mutje staand tussen de locals zonder airco, alles voor de experiences! ;)

We zijn gestart in Mount Lovinia, een dorpje aan de kust net onder Colombo. We zijn hier twee dagen geweest en ik heb hier nog een tijdje gebeachhandbald met de locals, zij waren zich aan het voorbereiden op een landelijk toernooi. Dit kon ik natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan en ik heb mij dan ook even gemengd tussen de locals en een potje gebald met hen. De dag erop zijn we doorgereisd naar Uluwadawe National Park; we hebben hier een safari gedaan en ontzettend veel olifanten gezien, maar ook schildpadden, krokodillen, buffels en allerlei soorten vogels.

Na Uluwadawe National Park zijn we doorgereisd naar Ella, één van de mooiste stadjes van Sri Lanka als je het mij vraagt. Het is aardig toeristisch, maar ook erg knus EN je hebt er Westers voer. Westers voer betekende dan ook drie dagen lang de beste pizza’s ever eten. Naast het pizza-schrans-tafereel hebben we ook de Ella Rock beklommen, dit is een erg mooie wandeltocht en gaat eerst een heel stuk over de spoorrails en dan de berg op, ook hebben we hier ‘Little Adam’s peak’ bewandeld. Na Ella zijn we doorgereisd naar de echte Adam’s Peak. Om kwart voor 2 in de nacht ging het wekkertje, tijd om op te staan! Adam’s Peak beklimmen om de zonsopkomst te kunnen aanschouwen staat vandaag op het programma. Het is een 2,5 uur durende klim naar de top, 6224 treden voordat je er bent om precies te zijn. Er waren stukken dat ik er aardig tabak van had, echter hebben we de top bereikt, was het uitzicht erg mooi en viel het uiteindelijk allemaal nog wel mee :).

Na Adam’s Peak zijn we doorgereisd naar Sigiriya, dit dorpje staat bekend om de wel befaamde Sigiriya rock. We hebben ervoor gekozen de naastgelegen Pidurangala Rock Tempel te beklimmen en vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht op de Sigiriya rock. ’s Middags heb ik nog een scooter gehuurd en ben ik rondgereden in de jungle. Na Sigirya zijn we teruggereisd naar de Zuidkust om daar nog een aantal dagen te chillen aan het strand in Hikkaduwa. Aangezien het hier nu het regenseizoen is, hebben we de eerste dag niet heel veel zonnestralen kunnen meepikken. Dag twee hebben we even gesurfd en toch nog een beetje zon gezien.

Wij proberen hier niet al te veel van de Srilankaanse mensheid te begrijpen (want dat is niet te doen kan ik je vertellen) en geven er zelf invulling aan. Zo had ik ook op internet gelezen dat sommige mensen hier een stip op hun voorhoofd hebben en dat het soms kon betekenen dat een vrouw getrouwd was, maar toen zagen we ineens vrouwtjes voorbij komen met twee stippen op het voorhoofd. We hebben het niet gevraagd maar zelf maar geconcludeerd dat deze geluksvogels dan vast twee mannen aan de haak hadden geslagen. Zo moet je bijvoorbeeld ook niet willen begrijpen waarom van een normale bus een soort partybus wordt gemaakt waarin de muziek op standje maximaal staat (de partybus van disco Tijs is er niks bij). Ook willen wij niet weten waarom er gekleurde kerstverlichting om de boeddhabeeldjes wordt gehangen, waarom alle honden hier suïcidaal zijn, overal op de wegen lopen en voor bussen, auto’s of tuk-tuks springen en waarom mensen hier chronisch verward om zich heen kijken. Ons standaard antwoord op een vraag is dan ook: Maybe yes, maybe no, we don’t know!! :p

We hebben twee erg leuke weken in Sri Lanka gehad, waarin we veel leuke dingen hebben gedaan en gezien en waarin we veel lieve en leuke locals hebben gesproken en we alleen maar in knusse homestays hebben overnacht waar de locals voor ons kookten. Eindconclusie over Sri Lanka is dan ook: ‘Good Experience’!! :D

Tegen 5 uur ben ik met de partybus richting het vliegveld gegaan, op naar Thailand. Daar had mijn vlucht 5 uur vertraging i.v.m. een defect aan het vliegtuig. Ik had een nachtvlucht en bevond mij dus al in het dommel-stadium, stiekempjes was ik het land van Klaas Vaak dan ook binnen getreden (liggend op van die ijzeren stoeltjes), echter toen ik wakker schrok was de hele hal al bijna leeg. Gelukkig waren er nog een paar verdwaalde Chineesjes die mij konden vertellen dat ik naar een andere gate moest. Ik op een vaartje erheen, vluchtje gepakt en zit nu te wachten op een vliegveld van Bangkok, ik heb hier zojuist een vlucht geboekt naar Krabi (Zuid Thailand) en ga daar de aankomende twee weken rondreizen.

Liefsss vanuit Thailand :) :)

  • 17 November 2015 - 13:02

    Yvonne:

    Hallo zeg, wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt, je maakt je er niet gemakkelijk vanaf (gelukkig). Weer veel moois gezien en wat boeiend om al die verschillende culturen te mogen ontdekken. Nu maar wachten op het volgende verslag. Heel veel plezier en blijf genieten. Kusjesss van mij.

  • 18 November 2015 - 10:18

    Marlene Van Niel:

    Hey Bibian, wat een gave verhalen allemaal. Wat maak jij een hoop mee zeg. Zoals je verteld waan ik me direct in je verhaal alsof ik erbij ben geweest (nou ja in mijn fantasie dan whahahahaha) meis gun het je dat weet je. Heel veel reisplezier verder, op naar je volgende verhaal. Kijk goed uit, pas op je zelf. Baibai. Marlene

  • 19 November 2015 - 11:26

    Judith:

    Ha die Bibian! Het verhaal en de foto's geven een mooi beeld van je reis weer. Volgens mij doe je heel veel indrukken op, dat lijkt me een hele ervaring.We hopen dat je reis je zal brengen wat je er van verwacht had. In ieder geval heel veel plezier en wijsheid en een goede reis. Liefs Jan en Judith

Tags: Sri Lanka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bibian

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 10419

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 23 Maart 2016

Op wereldreis naar Azië en Australië

Landen bezocht: